Korona-utbruddet har forandret hverdagen vår på veldig kort tid. Forrige uke bodde jeg i London, spiste ute på restaurant og gikk på skole midt på Oxford Circus. Nå sitter jeg hjemme i karantene og har måttet avbryte utvekslingsoppholdet mitt. Vi har alle måttet avlyse planer, ta avstand fra familie og gå over utgiftene våre, og det kan skape frykt, angst og oppgitthet. Spesielt kan isolasjon over lengre tid påvirke psyken, og derfor er vi nødt til å ta ekstra godt vare på hodet i disse korona- og karantenetider. Her er tingene jeg gjør for å beholde roen og motet på min femte dag i karantene og som du også kan prøve!

Ikke les nyheter hele dagen

Selv om informasjonen forandrer seg raskt og det er viktig å holde seg oppdatert er det ikke nødvendig å lese nyheter hele dagen. Slå av tv’en og unngå å sjekke nettaviser hver time. Den viktigste og riktigste informasjonen får du uansett fra fhi.no og helsenorge.no. Dårlig nytt og konstante oppdateringer kan skape angst og forvirring. Husk at du allerede gjør alt du kan ved å være i karantene, og en fersk klikk-sak vil ikke gi deg annet enn hodebry på dette tidspunktet.

Naturterapi

Selv om du skal holde avstand til andre mennesker har du lov til å bevege deg utenfor huset. Mosjon og frisk luft er kanskje ekstra viktig i karantenen, og om du er heldig å ha kort vei til naturen bør du bruke det for alt det er verdt! Naturen kan heldigvis ikke bli syk.

Jeg har nesten marka i hagen. En god dose frisk luft hjelper på humøret!

Lag deg en hverdag - ikke ta ferie

Vi er midt i mars, og de færreste har ferie nå. For at dagene ikke skal gå helt i hverandre er det lurt å forsøke å holde rutiner. Stå opp til samme tid, spis måltider som vanlig og legg deg til samme tid. Uten rutiner er det fort gjort å sove mer enn nødvendig og se timesvis med Netflix. Ta heller tak i arbeidsoppgaver, skolearbeid eller husarbeid. Du kan gjerne skrive ned planene dine for å få bedre oversikt.

Om du oppfører deg som om det er en vanlig hverdag og ikke ferie er det lettere å ikke gå i kjelleren. Derfor bør du heller ikke tasse rundt i pysjen hele dagen (selv om det kan friste). Gre håret, kle på deg og vær våken.

Kontorplassen min de neste ni dagene.

Hold kontakt med venner

Vi er mange som sitter i karantene eller isolerer oss frivillig og vi må være flinke til å sjekke inn med hverandre. Litt sosialisering med venner eller familie over telefonen eller videochat gjør mye for humøret. Ikke glem at du ikke egentlig er alene!

Ta dag for dag, men se fremover

Jeg tror perspektiv er viktig akkurat nå. Situasjonen krever at vi tar dag for dag og tilpasser oss raskt, men det kan være slitsomt å hele tiden vente på drastiske endringer. Det er viktig å huske at dette ikke er for alltid, og etterhvert vil vi kunne leve mer som før igjen. Hva gleder du deg til å gjøre da? Jeg gleder meg til å feire 17. mai, men er samtidig realistisk og forbereder meg på å kanskje miste feiringen i år. Så tenker jeg lenger frem og gleder jeg meg heller til sankthansaften.

Vi skal ikke slutte å glede oss til ting og håpe at vi er på vei mot bedre tider. Vi kan være positive samtidig som vi er realistiske! Og i mellomtiden må vi huske å ta vare på hodet i karantenen. Lykke til!

Emma er heltidsstudent i Oslo og ved siden av skriver hun tekster for Learnlinkbloggen og er personlig lærer. Learnlink tilbyr tilrettelagt undervisning og leksehjelp over nett for grunnskolen og videregående skole.