Ifølge Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT) halveres antallet besøkende på treningssentrene i eksamensperioden. For ja – eksamenstid er synonymt med stressede studenter. Mange kjenner på at døgnet består av for få timer, og pensum består av for mange sider. Hverdagen glir over i en syklus der man står opp tidlig, leser til det svir i øynene, går hjem, lager matpakker nok til å overleve en naturkatastrofe, før man ser seg nødt til å legge seg, kun for å få en litt for kort natts søvn. Fysisk aktivitet er ofte det første som må vike for lesesalen, for trening passer da ikke inn i dette regimet. Eller?

Det mange glemmer er at trening ikke tapper deg for energi, men faktisk gir energi i en tid der energi er mangelvare. Det er allmennkunnskap at sittestillende timer ut og timer inn på en lesesal med dårlig luft over en lang periode ikke gjør kroppen noen tjenester. Man slites ut både fysisk og psykisk, og en god treningsøkt kan være løsningen som gir overskudd, avkobling og ny motivasjon. En mulighet til total pause fra pensum med god samvittighet er noe alle bør benytte seg av. Du trenger ikke slå rekorden din på mila, eller løfte tyngre enn forrige uke, men litt bevegelse vil definitivt øke selvfølelsen. Her er noen tips til hvordan man kan holde treningsmengden, og ikke minst treningsgleden, oppe i en travel eksamensperiode.

1. Bli vant til å stå opp tidlig

Trening før skolen er en veldig god start på dagen. Det er lurt å få treningen unnagjort tidlig, da det er lettere å sluntre unna eller hindres av dørstokkmila på kvelden.

2. Trening = pause

Bruk treningsøktene som pause midt på dagen. Slik får du delt opp skoledagen, og er klar til å starte med nytt mot når du kommer tilbake til lesesalen. Dette er også en god mulighet til å skryte av at du trener til dine medstudenter.

Vil du få mer fritid og bedre karakterer? Les mer om privatundervisning

3. Finn en partner

Skaff deg en treningspartner for eksamenstiden. Det er vanskeligere å droppe treningen hvis du har en avtale, i tillegg til at du får utløp for alt du har hatt lyst til å prate om hele dagen.

4. Tenk positivt om trening

Minn deg selv på den gode følelsen du får etter en gjennomført treningsøkt. Selv om du innser at du potensielt må bruke sommeren på å ta opp eksamen, kan du likevel føle deg bra.

5. La tankene vandre

Bruk tiden du trener til å tenke på helt andre ting enn integraler og litteraturanalyser. Vet larver at de blir til sommerfugler? Hvorfor klapper man for å vise at man liker noe? Hvordan skal du kapre hun digge på lesesalen? Hva skal du drikke på eksamensfesten?

6. Ha treningssenteret for deg selv

Selv om du er sprek og kommer deg på trening, betyr ikke det at alle andre gjør det. I eksamensperioden er det mye bedre plass på treningssentrene og du slipper å stå i kø for å bruke apparatene. Du slipper også å få andres svette i øyet mens du løper på mølla.

7. Nyt en alkoholfri kropp

Utnytt at dette er en periode uten festing og alkohol. Når kroppen ikke brytes ned hver helg har du muligheten til å komme i ditt livs form. Og så må du jo erstatte lørdagens dansemoves med noe.

8. Ikke stopp

Ikke ødelegg innsatsen du har lagt inn på trening før eksamensperioden; det er mye vanskeligere å starte igjen hvis du har hatt en lang pause.

Og, hvis ingen av disse tipsene hjelper og den eneste rekorden du planlegger å slå er forrige eksamensperiodes inntak av trøstegodteri, så kan du jo tenke at treningen gjør deg klar for alle pepperkakene du skal spise i juleferien og all isen du skal spise i sommerferien.

 

Ingrid studerer Biologi på NTNU, og skriver jevnlig artikler på Learnlink-bloggen om tips og triks til å gjøre det bedre på skolen.

Categories: MotivasjonTips