Aksel bor sammen med en familie på 5 i Sauherad. Han går i fjerde klasse og sliter med med lese og skrivevansker. Aksel er glad i motor, bil og fysisk aktivitet, men noen ganger kommer dette i veien for konsentrasjonen. På skolen gir de ikke diagnose før 3.klasse, og May-Britt så allerede fra skolestart at sønnen falt bak. Hun bestemte seg for å gjøre noe med dette, men hvor får du tak i hjelp når tiltakene på skolen ikke virker?

Løsningen ble undervisning på nett med informatikkstudent Elena.

 

– Hun er flink, ung og tar hensyn til hans behov. Aksel synes selv at det er gøy. Elena tilpasser undervisningen til hans nivå, og retter seg etter hans behov. For eksempel tar de hyppige pauser fordi han er en aktiv gutt som trenger å bevege seg flere ganger i timen.

 

May-Britt mener det er viktig at man får en lærer som passer godt. For dem er Elena en god match. Mange som kontakter Learnlink lurer på hvordan undervisning på nett fungerer. Spesielt med elever som har lære-og konsentrasjonsvansker.

Aksel og katten hans.

Mor forklarer oss at Elena og Aksel først pleier å gjøre leseleksene, før Elena viser noe på delt skjerm. Etter det skriver Aksel på PCen eller på ark. May-Britt forklarer at hun var til stede på de første timene, men at undervisningen nå foregår mens hun er på vei hjem fra jobb.

– Det er veldig deilig at  Aksel er ferdig med leksene når jeg kommer hjem fra jobb, forteller hun. 

Elena forteller oss at det er mange foreldre som er skeptiske til undervisning på nett, men at barna ofte foretrekker dette.

 

– For mange barn er det ikke så skummelt å møte noen for første gang når dette skjer på en skjerm. Det kan ofte fjerne en del av stigmaet som mange barn kjenner på når de skal få ekstra hjelp. Mitt mål er å gjøre læring gøy – en avslappet arena der eleven kan føle seg trygg og det å gjøre feil ikke er dumt, men en vei til læring.


Vi lurte på hvordan en time vanligvis ser ut. Elena forteller oss at Aksel sin største utfordring er lesing. Før hadde han for vane å gjette seg frem til ord i stedet for å lese ordet ordentlig. Vi løser dette ved å lese tekster sammen som jeg forbereder før timen. Dobbel konstant og lyder som er annerledes er også vanskelig. Vi jobber med disse på en felles tavle som vi begge kan skrive på. Til slutt skriver vi dette ned i boken slik at leksene er klare til sjekk på skolen.

 

Elena PL
Slik ser det ut når Elena har nettundervisning.

– Det var spesielt gøy etter time nummer tre, da hadde vi fått fremgang allerede og han hadde blitt bedre på å lese. Når han bruker tid på leksene, får han alltid gode tilbakemeldinger. Dette gjør også at undervisningen på skolen blir mer gøy fordi han klarer å henge med. Aksel trenger bare litt mer tid, så er han ofte vel så gode som de andre, smiler Elena.


Vi spør Elena om hun har noen tips til andre som sliter med konsentrasjon, dysleksi eller lærevansker.

Bruk god tid på å finne ut akkurat hva eleven sliter med. Dysleksi kan variere veldig, og selv om noe overordnet er det samme, er det spesifikt fra person til person. Finne ut hva som er spesielt utfordrende for den enkelte eleven. Bruk mye lydbøker kombinert med lesingen, Learnlink har tilgang på lærebøker i alle fag på lydbok. Motivere med poeng – jeg gir ham gullstjerner når han får til noe bra. Vi har også leker, som gjettelek, og det gjør ham motivert når det begynner å bli litt sent. For Aksel, som er en aktiv gutt, ser jeg også at det er svært viktig med hyppige pauser.

Elena er en av flere studenter som underviser elever på nett over hele landet. Om du har flere spørsmål kan du sende henne en melding ved å trykke her.
 
 
 
 

Du kan også nå Learnlink på telefon 45502345.

Categories: Nettundervisning