Nå i høst begynte Marte i 2. klasse på Vgs. Men dagene tilbringes ikke i et kjedelig klasserom, og hun må ikke traske til og fra skolen i høstmørket. Marte tar nemlig et utvekslingsår på A+ World Academy, en norskdrevet privatskole på et skip som reiser rundt i nesten alle verdens kontinenter samtidig som elevene mottar undervisning. På akademiets hjemmeside står det at de ser etter “motiverte og modne studenter som vil utforske verden og ta på seg utfordringer for å kunne vokse og utvikle seg. Studentene må være “akademisk sterke for å kunne møte kravene for deres strenge læreplan.”

Med et sterkt ønske om å kunne tilbringe det neste året på båt skjønte Marte at hun måtte ta tak for å forbedre noen av karakterene sine, og Learnlink og hennes personlig lærer Ruben skulle bli hennes inngang til båtlivet. Med Rubens hjelp gikk Marte fra karakter 2 til 6 i matematikk, og det var en fornøyd jente jeg kunne snakke med over facetime, dagen før et seksdagers seilas fra Spania.

       Jeg trengte hjelp. Jeg skjønte fort at jeg ikke fikk med meg nok i timen, og jeg trengte å gå dypere inn i faget. Jeg begynte med timer med Ruben etter jul i fjor, og møtte ham to timer i uken fram til sommeren – noen uker oftere, f.eks. før prøver og eksamen. Jeg var nødt til å jobbe med matten for å kunne komme inn på båtutvekslingen.

Ruben studerer rettsvitenskap ved UiO, på syvende semester. Han er god på [RKH1] å tilegne seg ny kunnskap, og til å lære bort til andre.

       Først av alt har jeg alltid vært glad i å lære bort til andre, noe jeg har gjort i større eller mindre grad siden ungdomsskolen. Selv har jeg vært heldig og helt fra barneskolen lært nye ting svært enkelt. Samtidig vet jeg at mange ikke er like heldige. Dette handler ikke om å være smart eller dum, men at vi alle er forskjellige. Jeg stiller meg aldri opp med kritt foran en tavle for å innprente eleven med fagstoff, i mine timer jobber vi sammen med oppgavene, og møter vi på problemer forsøker vi å løse dem sammen.

Marte forteller at dette var Rubens styrke:

       Å jobbe med Ruben var veldig hyggelig. Han brukte enkle forklaringsmetoder, og ga meg tid til å tenke. Han sa ikke svarene med en gang, men viste forståelse for at jeg kunne bruke litt tid på å komme fram til svaret.

Denne læringsmetoden er noe Ruben bruker aktivt, for å styrke elevens uavhengighet, tro på seg selv og evne til å ta ansvar for egen læring.

       Selv om jeg er åpen for spørsmål vil jeg alltid pushe eleven til å gjøre et reelt forsøk på å løse oppgaven på egenhånd, uansett hvor vanskelig eleven måtte mene at oppgaven er. Av og til må jeg trå til om jeg ser at eleven står helt fast, men som regel greier den å fullføre oppgaven på egenhånd. Når eleven sier den er ferdig med oppgaven spør jeg om den er sikker på at den er fornøyd med svaret. Dette får ofte eleven til å se en siste gang over oppgaven før den bekrefter at den er helt ferdig med oppgaven. Jeg ber så eleven om å forklare meg hvordan den har tenkt når den løste oppgaven. Hvordan har den kommet fra første linje, til det endelige svaret med to streker under? Det er nå læringen starter. Gjennom å forklare meg hvordan eleven har tenkt på den konkrete oppgaven, får den utfordret sin egen tenkemåte.

For Marte ble én-til-én undervisningen med Ruben redningen. Det er ikke alltid like lett å få med seg alt i klasserommet, og jo lengre bak man blir hengende etter, jo vanskeligere blir det å hente seg inn i pensumet igjen. Marte er godt kjent med klasseromsproblematikken:

«I klasserommet på skolen går læreren altfor fort gjennom temaene, og jeg følte at læringsmåten ikke var tilpasset meg. For min del hadde jeg mange hull i matematikken, grunnet fravær på ungdomsskolen, og disse hullene ble ikke reparert på VGS. Jeg turte heller aldri å stille spørsmål i timene, selv om det hendte at jeg ikke skjønte noen ting. Da ble det vanskelig. Med en personlig lærer kan man selv bestemme hva man vil jobbe med, og man kan fokusere på det man selv sliter med. Jeg føler virkelig at jeg fikk lappet hullene fra ungdomsskolen, og det gjorde det mye lettere å få forståelse for matematikken.»

Ruben forteller at Marte ikke er alene om å synes at klasseromsundervisningen er utfordrende, og han finner læringsmetoder som er tilpasse ¨hver enkelt elev.

       Det er viktig for meg at eleven vet at den alltid kan stille de spørsmål den måtte sitte inne med, og at jeg alltid tar i mot forslag til hvordan den kunne tenke seg å gjøre ting annerledes. Noen elever liker best at vi tar for oss tema for tema, mens andre liker best at vi tar for oss tidligere prøver som inneholder en god miks. Noen elever liker at jeg kommer med mange eksempler fra det virkelige liv, hvordan kunne f.eks. denne grafen blitt brukt til å forklare en taxis start- og kilometerpris? Mens andre foretrekker at vi holder en mer teoretisk tilnærming til oppgavene.

marte_og_skilpadde

Mestringsfølelse er noe vi i Learnlink er svært opptatt av. For mange blir klasserommet overveldende, og med lav forståelse synker også selvfølelsen.

       Hovedutfordringene til Marte var nok mangel på tro på seg selv og problemer med å fokusere på fag for lang tid av gangen. Jeg underviste Marte kun i ett semester, og selv om dette kan virke kort er det utrolig hva en kan få til så lenge en jobber sammen mot et konkret mål. Ingen elever kan garanteres en økning fra stryk til 6 på ett semester. Jeg kan hjelpe eleven med å tenke på faget på en ny måte, men det er til syvende og sist elevens egen motivasjon som avgjør resultatene.

Marte selv er strålende fornøyd med resultatene hun oppnådde sammen med Ruben.

       Det aller viktigste jeg oppnådde gjennom undervisningen fra Learnlink var at jeg fikk økt min egen selvfølelse. Jeg er ikke dum, og det er ikke sånn at jeg ikke klarer å lære ting, slik som jeg hadde begynt å tro. Jeg kom til et punkt hvor jeg ikke lenger trodde det var noen vits å gjøre en innsats. Men etter jeg fikk hjelp av Ruben fikk jeg bedre og bedre karakterer. Hver gang jeg fikk tilbake en prøve med 6-tallet på fikk jeg selvtillit om at jeg får til det jeg vil! Jeg har ikke lenger innstillingen om at jeg ikke får ting til. Jeg må kanskje bare jobbe litt hardere.

marte

På spørsmål om hva han liker best med å undervise er Ruben sikker i sin sak:

       Det aller beste må nok være gleden når en elev har gjort det godt på en prøve eller har fått karakteren de ønsket seg i standpunkt. Jeg mener at alle elever har det inni seg til å gjøre det godt i faget om de går inn for det. Allikevel er det ikke til å stikke under en stol at en blir litt ekstra stolt, både på elevens og egne vegne, når en får en mms med bilde av en prøve med tallet 6 utenpå, fulgt av et stort smilefjes.

       Jeg er kjempe-, kjempe-, kjempefornøyd! Jeg har vært helt avhengig av Ruben for å kunne få den 6-ern. Det har vært veldig gøy, og jeg har kun positive opplevelser. Hvis alle er som Ruben er Learnlink et skikkelig bra tilbud, avslutter Marte entusiastisk før hun må gå for å ta imot en levering før morgendagens seilas.

Og ja, Marte kan med god grunn og stort smilefjes kjenne vinden i håret og saltvannsspruten i ansiktet, mens hun nyter livet som “motivert, moden og akademisk sterk student som vil utforske verden og ta på seg utfordringer for å kunne vokse og utvikle seg”.

 

 

Categories: Motivasjon