Vi har alle vært der. Du sitter bak pulten din myser mot tavlen og hører læreren din bable i vei. Ordene blir tunge og språket er seigt som sirup.

Melina, som snart er 14 år, kjenner seg litt igjen i dette. Jeg treffer henne sammen med mammaen, Alexia hjemme hos dem i Oslo. Melina er ny på ungdomskolen i år og når ting går litt fort i svingene kan det være litt vanskelig å gjøre sitt beste.

Melina er langt ifra dårlig i matte, men har ofte en ubehagelig følelse av at hun ikke henger helt med. Hun går i en klasse med tretti elever. Noen ganger er det helt umulig å konsentrere seg. Når prøvene nærmer seg kan hun merke at pulsen stiger og humøret synker.

Det tærer på selvtilliten.

Mann regner.

Moren til Melina forteller at hun ofte, rett før prøver merket at stemningen endrer seg, den ble mer nervøs og hun kunne se at Melina ikke hadde det bra.

-Utfordringen er litt det at det er pappaen som er best i matte og han bor i Frankrike, jeg har ikke sjans sier moren til Melina. Det var ikke vits å prøve, jeg kan hjelpe til med alt! Utenom matte, fortsetter hun å fortelle litt flirfull.

For det er ikke alltid like enkelt å sette seg inn i formler og metoder man ikke har tatt i bruk siden grunnskolen, og dette kan ofte gjøre leksesituasjonen litt vrien.

Derfor ble Melina og moren til slutt enige om å få hjelp, og det fikk de hos Learnlink.no. Et opplegg som var midt i blinken.

Melina er svært aktiv og har mange fritidsaktiviteter, da passer det perfekt å få en lærer rett hjem på datamaskinen. En lærer som kun er der for å hjelpe henne og ikke tretti andre.

Etter bare en prøvetime forsto Melina og moren at dette var noe som kom til å fungere. Privatlæreren til Melina skjønte raskt hva slags hjelp Melina trengte og de to jobber godt sammen over nettet den dag i dag. Moren til Melina kunne fortelle meg at hun i begynnelsen var litt skeptisk til å lære matematikk over videosamtaler, og at hun i starten tenkte at matte er litt sånn at man må sitte sammen for å forstå.

Melina foreller meg at hun opplever at mange tenker at det er vanskeligere å lære over internett, men for henne er dette helt normalt. Hun prater jo med vennene sine over nettet- og sin far som bor i Frankrike. Det er som å være i samme rom. Dessuten blir det veldig lett og enkelt å lære når han skriver og tegner på video, sier hun. Melina beskriver også hvordan den nye metoden å lære på tvinger henne til å tenke høyt og at dette hjelper henne til å lære raskere.  

Læring
Det kan være både morsomt og effektivt å bruke nettundervisning.

Mor til Melina er også svært fornøyd med hvordan det tekniske fungerer

-Det er bare som å ringe en telefon, veldig veldig enkelt, man må ikke være teknisk!, forteller hun.

Etter bare seks timer med Richard via Learnlink.no har Melina og hennes mor merket stor forskjell. Hun er ikke urolig og pulsen er ikke så høy før prøvene. Før det var det sånn at når mestringsfølelsen i faget var lav, smittet dette over på andre arenaer, noe som gjorde hverdagen til Melina vanskeligere enn den behøvde å være.

-Jeg liker å mestre, jeg får en god følelse når jeg mestrer noe jeg synes er vanskelig, sier Melina.

Og når pulsen og uroen har gått ned, har karakteren gått opp, etter at hun begynte å bruke Learnlink.

Men det er ikke karakterene som er viktigst. For når alt kommer til alt, har det aldri handlet om å bli best eller flinkest. Det handler om å føle at man ønsker å mestre, være sterk og kjenne at man får det til.

Og kanskje alt dette starter med å få selvtillit i et fag man synes er vanskelig?

Artikkel skrevet av Hedda Istad Brenna-Lund.