David Forrestad Swensen går tredje året produksjon og produktutvikling ved NTNU i Trondheim, løper, løfter, spiller fotball og keyboard, og har nok råd til å kjøpe både ost og avokado med tiden han legger inn i undervisning gjennom Learnlink. David er Learnlinks nettundervisningsekspert. Etter en prat med ham kan det konkluderes med at nettundervisning er en form for undervisning som åpner nye muligheter, og øker fleksibiliteten for både underviser og elev i en hektisk hverdag.

Hei David! Gratulerer med å bli Learnlinks månedens underviser! Hvordan går det med undervisningen?
-Undervisningen går veldig bra om dagen! Jeg underviser kun over nett, noe som viser seg å være veldig populært for de elevene jeg har kontaktet, som er veldig gøy. Tester ut litt ulike metoder nå i starten, og begynner å få en god «feeling» på hva som fungerer, og synes det er veldig spennende med utviklingen av nettundervisning.

Du har spesialisert deg innenfor nettundervisning. Hvorfor det?
Først og fremst er det på grunn av tidsbesparelse, både for meg og eleven. Istedenfor at jeg må sykle til skolen for å møte eleven på et grupperom, tusler jeg bare rett til mitt eget rom og skrur på pcen for å koble opp via skype eller lignende programmer. Sett fra eleven sin side, så slipper eleven evig lange skoledager hvor man først er på sin egen skole, for så å møtes på undervisers skole (noe jeg tror blir slitsomt i lengden). I stedet kan eleven ta seg en god middag, for så å koble seg på via Skype i sitt eget hjem. Fantastisk. I tillegg gir nettundervisning en unik mulighet for de elevene som bor i områder hvor privatundervisning ikke er tilgjengelig.

Har du lyst på en godt betalt, fleksibel og spennende deltidsjobb?

Trykk her for å bli privatunderviser

Hvordan foregår nettundervisningen?
Hos meg foregår nettundervisning på to ulike måter, avhengig av hva eleven selv liker best. Med den ene metoden bruker jeg et kamera som filmer ovenfra og ned på en whiteboard (en hvit tavle hvor jeg kan skrive med en tusj). På denne måten underviser jeg med selve tavlen ved å skrive med en tusj. Eleven har da mulighet til å regne på de problemstillingene jeg setter opp hos seg selv, mens jeg skriver av svarene han får. Den andre metoden går ut på å benytte seg av en virtuell interaktiv undervisnings tavle på nett som kalles for «goboard». Her kan begge redigere hva som står på tavlen, for eksempel om jeg skriver «2+2=», kan eleven skrive «4». Man kan enten benytte seg av en datamus, eller et tegnebrett. Begge metodene har sine fordeler og ulemper, så jeg velger å bruke begge, men lar eleven bestemme hvilken metode de vil benytte. Alt i alt fungerer disse variantene veldig bra!

Hva er fordelene med nettundervisning i forhold til vanlig undervisning?
Som sagt tidligere, så er nettundervisningen mye mer effektivt da man slipper å reise fra sted til sted. Det er ikke veldig fristende for noen av partene å hoppe på sykkelen i regn klokken 18:00 om kvelden for å møtes (satt litt på spissen). Samtidig har man muligheten til å få flere elever da man kan tilby sin undervisning til praktisk talt hele landet.

Teksten fortsetter under bildet

 

 Davids oppsett for nettundervisning fungerer veldig bra, og brukes som eksempel for andre undervisere.

Hvor ofte underviser du?
Jeg prøver å få samlet alle timene på to dager, så jeg ikke har undervisningen spredd utover hele uken. På disse to dagene underviser jeg ca. 6 timer til sammen.

Hva slags tilbakemeldinger får du fra elevene dine på nettundervisning?
De er veldig fornøyd med nettundervisningen, og synes det er kult med de ulike metodene som benyttes. Elevene ser på det som en god alternativ læringsarena, og flere av dem sier det er en spennende læringsplattform. Noen av mine elever jobber rett etter skolen, så de synes det er fint å kunne ta en liten økt etter jobb, tiltros for at klokken kan være ni på kvelden (dette hadde ikke vært aktuelt om man skulle møttes fysisk). De er også veldig fornøyd med at de slipper å reise et sted for å gjennomføre undervisningen.

Har dere oppnådd noe du er spesielt stolt av?
Jeg er veldig fornøyd når jeg sammen med eleven har klart å nå målene som vi har satt oss. For eksempel en elev jeg har i R1 har klart å heve karakteren sin fra 3 til 5 på de siste prøvene, noe som er veldig imponerende.

Har du erfaring med undervisning fra før?
Jeg har jobbet som lærervikar på en barneskole fra der jeg kommer fra. Jeg har fått mye god erfaring fra denne jobben, og lært mye om hvordan elever lærer best på ulike vis.

Hva liker du best ved å undervise?
Det beste med å undervise er å se gleden hos elevene når de forstår sammenhenger i for eksempel matematikken! Det å kunne få muligheten til å hjelpe elever med realfag som jeg selv elsker å holde på med, er helt konge!

Hva liker du å gjøre når du ikke underviser?
Mye av min fritid går til trening av styrke, fotball og løping, og sånn har det vært hele livet. Ellers spiller jeg også litt keyboard når tiden strekker til.

Nå er det jo eksamenstider for deg også. Hvordan leser du selv til eksamen?
Jeg står opp om morgenen og setter meg ved pulten for å begynne å regne. Etter et par timer spiser jeg frokost, for så å jobbe et par timer til. Deretter tar jeg meg en treningsøkt på ca. 2 timer, og setter meg ned igjen ved pulten. Her sitter jeg og regner til middagstider. Tilslutt tar jeg en siste økt etter middag, og gir meg ved 9-10 tiden. Og slik går hver eneste dag gjennom hele eksamensperioden.

Hva gjorde favorittlæreren din på skolen riktig?
Han klarte å se problemene fra elevenes ståsted, kom med flere ulike løsninger på samme problem, for å sørge at alle skulle forstå, samt at han var meget tålmodig. Det hjelper ikke å kunne all verden om matematikken om man ikke klarer å formidle den, noe mange forelesere sliter med.

Til slutt – hvis du kan gi ett tips til andre undervisere – hva vil du si?
Det å få gode relasjoner med eleven, være interessert i elevens interesser samt virke entusiastisk i faget gir eleven en veldig motivasjonsboost. Det er også viktig å være tålmodig, man må regne med å forklare løsningen på et problem gjentatte ganger før forståelsen sitter hos eleven. I tillegg må man være godt forberedt til timen, selv om man kan stoffet bra fra før, må man ha et opplegg for timen. Med andre ord er det å være en privatlærer så mye mer enn å være god i faget man underviser!

Hver måned velger vi i Learnlink.no ut en underviser som har utmerket seg, til å bli månedens underviser. Engasjement, kreativitet, tilbakemeldinger fra elever og foreldre samt en velutfylt profil er faktorer vi tar i betraktning.

Ønsker du å bli underviser du også? Har du lyst på privatundervisning fra en som David?

Les mer om privatundervisning

Categories: Månedens underviser