Navn:Christoffer Abrahamsen Miranda
Bosted: Trondheim
Studerer: Lektorutdanning i realfag, fysikk og matematikk ved NTNU
Underviser: Matte 1.-10. trinn, P-matte, T-matte, S-matte, R-matte, Naturfag, Spansk

Månedens underviser i oktober heter Christoffer. Han er lektorstudent, og er valgt ut fordi han viser et supert pågangsmot og har fått svært gode tilbakemeldinger fra elevene sine.

Hei Christoffer! Gratulerer med å bli Månedens underviser i Learnlink! Hvordan går det med undervisningen?
– Det går veldig greit med undervisningen. Jeg har elever som jeg underviser «face-to-face», med innspill av nettundervisning når de har vært bortreiste, og et par elever som kun får nettundervisning. Litt barnesykdommer har det vært nå i oppstartsfasen med nettundervisning, men dette begynner å fungere skikkelig bra nå, spesielt bra blir det når jeg mottar penn slik at jeg kan skrive direkte på pc-skjermen min.

Har du oppnådd noen milepæler du er stolt av sammen med en elev?
– Ja det har jeg. En elev jeg underviser har aldri hatt et godt forhold til matematikk, det har blitt oppfattet som «verdens kjedeligste ting» quote, men etter første økt uttrykte den samme eleven, kanskje noe overrasket, at «dette var faktisk litt gøy» med smil om munnen og glimt i øyet – en skikkelig bra opplevelse for både eleven og meg selv.

Har du lyst på en godt betalt, fleksibel og spennende deltidsjobb?

Trykk her for å bli privatunderviser

Hva slags erfaring har du med undervisning?
– Jeg har temmelig bred erfaring fra undervisning. Jeg har jobbet som tennistrener i Trondhjems Tennisklubb siden jeg begynte å studere i byen i 2012, da har jeg undervist/instruert primært barn og ungdom, jeg har også jobbet med tennis i hjembyen min Kristiansand. Videre har jeg arbeidet i Forskerfabrikkens Sommerskole, samt som studentassistent i matematikkfag ved NTNU.

Hva gjør du når du ikke studerer eller underviser hos Learnlink?

 Christoffer spiller mye tennis, og har vært leder i styret i NTNUI tennis de siste 2 årene.

– Når jeg ikke studerer eller underviser hos Learnlink driver jeg med mye forskjellig, men da også rettet inn mot tennis nok en gang. Jeg har vært med i styret til NTNUI Tennis i snart 4 år, hvorav jeg har vært leder i 2. Dette blir mitt siste semester som styremedlem, hva jeg skal fylle fritida med neste semester gjenstår å se, kanskje jeg får frigitt litt tid til mer trening.

Hva liker du best ved å undervise? 

– Det beste ved å undervise er å se elevene lykkes. Det å se at de oppdager og forstår nye sammenhenger innen matematikk og fysikk(naturfag) er svært givende, deres glede smitter på en måte over på meg igjen.

Nå er det jo eksamenstider for deg også. Hvordan leser du selv til eksamen?
– Nå har jeg ikke startet på eksamenslesinga helt ennå i år, men generelt har det vært viktig for meg med struktur og rutiner i eksamenstida. Da lager jeg en leseplan for hvert fag der jeg finner ut av hva som er det viktigste innen hvert fag, jeg regner gjennom gamle eksamener slik at jeg også blir vant til formuleringene og får en pekepinn på hva som forventes – mange ganger går de samme oppgavene igjen med mindre forandringer, og det er jo greit.

Din yndlingslærer da du gikk på skolen – hva gjorde han/hun riktig?
– Min yndlingslærer fra da jeg gikk på ungdomsskolen var læreren som så meg. Dette er kanskje litt typisk å si, men slik var det. Jeg var ikke av de roligste elevene for å si det slik, men denne læreren så meg som person og ikke nødvendigvis kun min oppførsel.

Sist, men absolutt ikke minst: Har du noen gode tips til andre undervisere?
– Bruk tid på å bli kjent med elevene dine, vær personlig og imøtekommende, se etter elevenes behov faglig sett, og spør dem om hva de har som mål. Dere kan gjerne lage målsetninger i sammen. Videre kan det også være gunstig å snakke om forventninger til hverandre – hva forventer jeg av deg som elev, og hva forventer du av meg som underviser. På den måten kan man skape et godt læringsmiljø.

Hver måned velger vi i Learnlink.no ut en underviser som har utmerket seg, til å bli månedens underviser. Engasjement, kreativitet, tilbakemeldinger fra elever og foreldre samt en velutfylt profil er faktorer vi tar i betraktning.

Har du lyst på privatundervisning fra en som Christoffer? Ønsker du å være privatunderviser du også?

Les mer om privatundervisning