For mange kommer tentamen og eksamen brått på, dårlige prøveresultater fører til at motivasjonen synker og vårens solfylte dager gjør det vanskelig å bli innendørs. Men dette skulle ikke stoppe Anders, som gikk fra stryk til 4+ i 1T-matte.

Anders Saxhaug er 17 år og går i 1. klasse på handelsgymnasiet i Oslo. Som for mange andre ungdommer er hverdagen hektisk, og det som kan gjøres i morgen – gjøres helst om en uke. Det var allikevel ikke før prøveresultatene hadde gått fra 2 til stryk, at Anders tok et oppgjør med seg selv: han ønsket privatundervisning i matematikk. Derfor begynte faren til Anders å se på mulige løsninger. Han var innom diverse nettsteder som tilbød privatundervisning, men landet tilslutt på Learnlink som det beste og rimeligste alternativet.

andersogandreas

– Vi fikk tilbud fra lærere som var tilpasset vårt behov, slik at vi selv kunne velge den som passet best, forteller pappaen til Anders.
– Det var så lett som å godta læreren, planlegge en tid og møte opp. Litt som facebook, bare at den nye vennen kunne hjelpe deg med matte, fortsetter Anders.

Via Learnlink kom de i kontakt med underviseren Andreas Ferstad, og herfra gikk veien mot 4 i 1T-matte.

Hvorfor velge privatundervisning

Anders jobbet med matte hver dag samtidig som han møtte Andreas 2-3 ganger i uken, for å få veiledning. – Skolen tilbyr ekstrahjelp fra eldre elever. Men jeg trengte tettere oppfølging enn de kunne tilby, siden det var et tidsbegrenset prosjekt. Dessuten kunne læreren forklare oppgaver på forskjellige måter, slik at jeg så sammenhenger bedre. Noe som igjen førte til at jeg fikk en ytterligere forståelse for selve faget, forteller Anders.
– Med de satte ukentlige besøkene hadde jeg allerede fått mye mer struktur rundt skolearbeid, siden jeg visste når jeg skulle møte Andreas igjen. Da var det bare å få gjort matte i løpet av de dagene vi ikke møttes, sånn at jeg var klar med spørsmål rundt oppgaver jeg ikke forstod, sier Anders. Han forteller også at han ikke pleide å like matematikk, men etter at han begynte å mestre det, ble det mye mer interessant.

Les mer om leksehjelp her

Ofte huller fra grunnskolepensum

Som regel kan de det nye stoffet, men det er huller fra grunnskolepensumet. Derfor jobber vi mest med å fylle disse hullene, sånn at de kan forstå stoffet som bygger videre dette, sier Andreas. Han studerer selv matematikk på Universitetet i Oslo.
– Jeg fokuserer også på hva interessene og motivasjonen til eleven er, sånn at jeg kan finne gode måter å motivere de på, fortsetter Andreas. Han synes det er viktig å bli kjent med elevene, samtidig som han kan bruke deres referanserammer, for å gi undervisningen det lille ekstra. Andreas har arbeidet som privatunderviser i 2 år og iløpet av denne tiden har utviklingen innenfor motivasjon og forståelse Anders har fått for fager, vært et høydepunkt.
– Jeg synes det var veldig gøy da Anders sa at han uansett om han fikk 4 eller ikke på tentamen, så hadde han fått glede av matte.

mattehjelp-bilde

Slet kun med matte

For Anders ble matematikk for mye å klare på egenhånd, men ellers har han gode karakterer i andre fag.
– Det er nok fordi matte er et fag man må jobbe jevnlig med, også blir man fort stående fast om man ikke forstår oppgaven. Det er liksom ikke noe Google alltid kan svare på, sier 17-åringen. I tillegg må læreren gå gjennom pensum, uten å ta spesielt hensyn til at forskjellige personer lærer i forskjellig tempo, eller trenger andre måter å forstå oppgavene på. Med læreren fra Learnlink fikk han akkurat den hjelpen han trengte, oppgaver ble forklart slik at han forstod de og oppfølgingen var optimal.

Et år på seilbåtskole

17-åringen forteller at han gjennom en venn fikk vite om A+world academy, som tilbyr samme opplegg som en videregående skole, bare med klasserom på vannet.
– Jeg måtte ha 4 i matte for å komme inn på skolen, og ville veldig gjerne få det til. Men innså at tiden var for knapp om jeg skulle klare det på egenhånd, forteller Anders.
– Men etter 4 ukers arbeid så gikk det som smurt, jeg fikk 4+ på tentamen og har kommet inn på skolen. Så neste år skal jeg reise rundt i en seilbåt på Atlanterhavet, fortsetter han. Dermed reiser Anders med seilbåten 31 August, fikk en 4+ på eksamen og mestret et nytt fag. Anders er allikevel mest fornøyd med at han ikke lenger trenger å grue seg til matematikkundervisningen.
– Jeg har hatet matte i 11 år! At dette kunne snu på 1 måned er helt utrolig!

anders

 

Ønsker du også å bli bedre i matte? Prøv en personlig lærer. 

 

Les mer på Learnlink-bloggen